vorige pagina

(hieronder eigen betekenis psalm 40, 2-4 7-12)

 

Wat betekent “geraakt en geroepen zijn”voor jou?

Geraakt en geroepen zijn, zijn twee zaken die voor mij betrekkingen hebben op een en dezelfde God (Godservaring Godsbeleving).

Ik wordt geraakt en voel me geroepen om deel te nemen en me in te zetten voor Gods wereldkerk op aarde, en specifiek in de christelijke kerk. En hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het behoud van de boodschap van Christus.

Altijd was er al een verlangen in mij om praktisch deel te nemen aan deze kerk vanuit mijn persoonlijke geloofservaring, en daarmee hopende in vrijheid en eerlijkheid mede vorm te mogen geven aan vieringen en communiteitsleven, gekoppeld aan de heersende moraal en levensethiek aansluitend aan het nieuwe denken van de 20ste en 21ste eeuw.

Dat willen doen in woord en daad, binnen een Godsbesef en liefdesvermogen, in zorg en aandacht voor elkaar en de ander, mijn medemens. Daar zoek ik naar, gebedsvormen die mij passen, in de tekenen van deze tijd. Dat bedoel ik met als ik zeg; ik ben op zoek naar God, … een Godzoeker.

Schoorvoetend durf ik te zeggen; dat ik nieuwe vormen wil helpen verwezenlijken in kerkgang, , gebedsleven, en actieve spiritualiteit binnen een cultuurbesef, waar eerbied tonen aan een zuiver bewust Godsgeloof mogelijk is. In het denken gesteund en onderbouwd door de natuurwetenschappen van onze tijd. Dit geroepen weten, is begonnen sinds het moment dat ik bewust katholiek werd, dat wil zeggen; dat ik opgroeide in de traditie van de catechismus en binnen een sterk bepalende geloofsleer, met een duidelijk groeiend besef dat mijn verstand, en persoonlijk geweten, bepalend zullen zijn, voor wat ik wel en wat ik niet als waar zou kunnen aanvaarden.

Ik werd en wordt voortdurend geraakt en aangespoord door mensen die mij helpen in de mystieke beleving en religieuze verdieping, en in geloofsoverdracht betreffende mijn religieuze vormingsweg, door het tonen van eerbied en ontzag voor de grootsheid en het wonderbaarlijke van Gods schepping. Ik bewonder, heb eerbied, en geloof in dat wat anderen mij en ons aanreiken in eerlijkheid en ontzag betreffende de grootsheid van al het geschapene. Zij, zijn mensen die door hun bewogenheid en wetenschappelijk inzicht ons de mogelijkheid bieden een zuiver en natuurlijk beeld te verkrijgen, wat we in oprechte trouw aan God, kunnen aanvaarden. Veel dogma’s en feiten in de geloofsleer kunnen we echter beter achter ons laten als een dierbare herinnering aan vroegere tijden.

Eigen psalm 40, … Ik zag naar Zijn nabijheid uit.

Buigzaamheid:

Hier gaat het over mijn willens en wetens

 

Verdriet en eenzaamheid:

Dit gaat om roeping en het waarom en wanneer geraakt zijn. Het heeft onherroepelijk raakvlakken met loslaten van gehechtheden, en sommigen zijn van grote waarde voor mij

Hij beurt mij op:

Ik stijg op uit de chaos van een probeerbaar leven, met vallen en opstaan, in harmonie en disharmonie, in kracht en zwakte

Hij maakt mij zichtbaar:

Ik word transparant, en naakt en ontkleed val ik van mijn voetstuk

Hij maakt van mij een spreker op vaste grond:

In geloofsverstaan, en als de mens die in deze wereld staat

Brandoffers wil Hij niet:

Ik offer ‘mijn’ zelf, zover ik daar toe in staat ben

 

En doe wat mij bezielt:

Ik probeer mijn ziel te vrijwaren van mijn honger naar lichamelijkheid

In gemeenschap roep ik uit:

Samen geloofsverbondenheid te willen delen

Levend vanuit Jou ben ik nabij:

Voor Jou wil ik er zijn, voor Jou wil ik leven en werken

Ik ben Jou waardig:

Opvattingen en ideeën geef ik elders een plaats, en ik hou mijn mond niet dicht.

Amen