vorige pagina

“Over de schoonheid

en de dingen van God”

Onderscheid maken in de schoonheid der dingen, en de schoonheid van de ‘dingen’ van God; daar gaat het hier over. De schoonheid van het Hooglied gaat over de liefde van de ziel van de mens met de Bruidegom, met God, en de liefde van God met de mens. De schoonheid van de dingen van God, zijn de geschapen dingen, de dieren, de planten en alles wat leeft in de natuur; dus ook de menselijke wezens, de man en de vrouw. Hoe zij zijn ontstaan en leven, en hoe zij leven met elkaar. Hoe zij leven en doodgaan, nieuw leven scheppen, en omgaan met hun vermogens; verstand, hun verlangens, hun wil en hun gevoelens.

 De liefde van mens tot mens, en de liefde van God tot de mens, en de liefde van de mens tot God. De liefde Gods is als het geluid van mensen in woord en taal weergegeven. Zoeken naar God buiten het woord om, is; als een lied niet horen of een tekst niet lezen. Het ontdekken van de schoonheid van de liefde van God, is; als het horen van Zijn lied in je hart, door je ziel die jou tot leven dwingt.

Het woord van God is ons door middel van mensen gegeven, door mensen, via mensen, in mensen, in onszelf. Het woord van God is een herkenbaar en hoorbaar gegeven voor ieder die horen wil. Dat is wat ik bedoel met; God is aanwezig in de mensen, en we ontmoeten Hem via elkaar, en dit maakt dat God aanwezig is zolang wij dat willen.

Wij spreken God aan door elkaar aan te spreken als wij het hebben over, “de liefde Gods” en “de Wijsheid van God”. Door deze “wezenskennis” over God, die buiten ons onvindbaar is, en binnen ons altijd aanwezig, altijd aanspreekbaar, altijd communiceerbaar, zullen wij niet verdwalen, ook al is er sprake van ontkerkelijking binnen het christendom (secularisatie).

Dat heeft mijn inziens Juan van t’ Kruis heel goed begrepen, en daarom zijn, zijn verzen en zijn traktaten (bestijging van de Berg, zijn Geestelijk Hooglied, en Levende vlam van liefde), zo mooi, en leerzaam voor ons mensen, die leven in een tijd van God is dood, en is de Paus wel onfeilbaar. Allicht kunnen wij uit zijn traktaten lering trekken.

30 december 2006.

Anthoon

Tmeegvds.